سوالات متداول
مردم اولین جایی که به دنبال شرکت شما میگردند، بر روی اینترنت است. شما با استفاده از یک سایت اینترنتی می توانید به راحتی محصولات خود را به بازدید کنندگان خود معرفی کنید، آنها را از آخرین تغییرات مطلع کنید، اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهید و یا حتی نظرات و پیشنهادات آنها را جمع آوری کنید. داشتن یک وب سایت به گسترش کسب و کار شما کمک زیادی خواهد کرد. اینترنت یک روش کارآمد برای افراد است و به مشتریان کمک می کند که قیمت ها را مقایسه کرده و در فروشگاه های آنلاین خرید انجام دهند.
با گسترش اینترنت، روز به روز به تعداد افرادی که از اینترنت به عنوان مرجعی برای انتخاب استفاده می کنند افزوده می شود . امروزه بیش از 1 میلیارد نفر در دنیا از اینترنت استفاده می کنند . از این رقم نمی توان چشم پوشی کرد.
عدم حضور شما در صورت حضور سایر رقبا در این عرصه یعنی از دست دادن مشتریان.
بازدیدکنندگان وب سایتها معمولا بر اساس وب سایت شرکتها درباره آنها قضاوت میکنند. شرکتی که وب سایت فعال تر، زیباتر و قویتری داشته باشد مسلما شرکت معتبرتر و بزرگتری خواهد بود.
حتی می توان با ایجاد یک انجمن گفتگو در سایت به سایرین اجازه داد نظرات خود را اعلام کنند و به نظرات دیگران پاسخ دهند. چرا سایت بهتر از بروشور تبلیغاتی است؟
- یک سایت نقشی بیش از یک بروشور تبلیغاتی را برای شما بازی میکند.
- هزینه طراحی سایت یک بار برای همیشه می باشد اما تبلیغات چاپی را بارها باید برایش هزینه پرداخت کنید.
- وب سایت برای مشتریان 24 ساعته در 7 روز هفته آماده ارائه خدمات می باشد.
سودمندی وب سایت آنقدر جذاب است که تعداد وب سایت ها از 133 عدد در ژوئن سال 1993 به 2500 عدد در ژوئن سال 1994 و در ژوئن سال 2001 به 28 میلیون وب سایت افزایش یافت. در دسامبر سال 2005 حدوداً 69 میلیون وب سایت وجود داشت و این عدد با سرعت غیر قابل تصوری در سالهای بعد از 2005 رو به افزایش است. آنچه اتفاق افتاده این است که سازمان هایی که زمانی برای اطلاع رسانی درباره محصول خود به صورت چاپی و در حجم محدود حتی برای افراد معدودی از جامعه محلی دچار تردید ، درنگ و مشکل بودند ، اکنون اطلاعات مربوط به محصول خود را برای مشاهده کل جهان در وب سایت خود قرار میدهند و بدین ترتیب فروش خود را هم افزایش داده اند.
دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از .com ، .net و .org که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند. در ثبت این دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نامها با اولویت درخواست ثبت می شوند و برای مدت یک تا ده سال (قابل تمدید) با توجه به حق الثبت پرداختی معتبر می باشند.
دامنه های .info ، .biz و .name نیز در زمره دامنه های قابل ثبت برای عموم ولی با کاربری خاص می باشند. پسوند .info برای سایتهای اطلاعاتی (Information) ، پسوند .biz برای سایتهای تجاری (Business) و پسوند .name هم فقط برای سایتهای شخصی مناسب می باشد استفاده از این سه پسوند در خارج از این چارچوب تعریف شده ممنوع و منجر به حذف دامنه و سلب حقوق مربوطه از مالک آنها خواهد شد. همچنین کلیه دامنه های بین المللی فوق و بسیاری از دامنه های محلی تابع قوانین حمایت کننده از علائم تجاری می باشند.
دامنه ها هر چند زیر نظر یک موسسه (ICANN) صادر می شوند اما پسوندهای گوناگون ممکن است ثباتهای (Registrar) گوناگون داشته باشند که به عنوان نماینده عمل می نمایند. هریک از این ثباتها می توانند در قبال دریافت مبالغی ناچیز امنیت یا خدمات بیشتری را ارائه نمایند. دقت فرمایید که ثبت دامنه ارتباط مستقیم با خدمات میزبانی نداشته و هریک از این خدمات را می توان از طریق تامین کنندگان مختلف تهیه نمود.
همانطور که برای تهیه یک محل سکونت یا تجارت اولین سوال آدرس منطقه مورد نظر است، برای وب سایت نیز این امر اولین مرحله برای شروع می باشد و همانطور که در دنیای واقعی نیز آدرس شما بیانگر بسیاری از نکات برای مخاطبین قبل از رویارویی با شما می باشد. دردنیای مجازی نیز این امر صادق است. آدرس شما مثلا در یک محل گرانقیمت یا یک ساختمان معروف گویای سطح بالای فعالیت شماست ، آدرس دفتر کار شما در یک محل مسکونی ممکن است مشکلاتی را برای شما بوجود آورد یا مراجعین شما را دچار سردر گمی نماید ، فعالیتهای تجاری در مناطق مسکون? ممکن است با محدودیتهایی روبرو گردد. با کمی تفاوت می توان مشخصه های مشابهی را نیز برای آدرس مجازی تعریف نمود. هر سایت می تواند از طریق تعداد نامحدودی آدرس ثبت شده قابل دسترسی باشد. به همین دلیل ابتدا به اجزا و خصوصیات آدرس یک سایت اشاره می نماییم.
پسوند :
انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است ، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند که می توان آنها را در سه دسته کلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
- پسوندهای عمومی (gTLD):
این پسوند ها که عبارتند از.com , .net , .org برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع کاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شرکتهایی با عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگیهای مجاز آنها امکان پذیر می باشد. هر چند دامنه های فوق هر یک از اختصارهایی برای منظور خاص اقتباس گردیده اند ( .org ارگانها و مراکز غیر انتفاعی ، .net شبکه و خدمات اینترنتی ، .com بنگاهها و مراکز اقتصادی ) ولی در عمل محدودیتی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد. در این میان پسوند .com بیشترین متقاضی را در بر داشته و که در حال حاضر بیش از چهل میلیون دامنه بر روی این سه پسوند ثبت می باشند و در حدود 90 درصد از پسوند .com استفاده شده است.
- پسوندهای اختصاصی (ویژه):
پسوندهایی که افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum که در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود.
- پسوندهای ملی (کشوری):
علاوه بر پسوندها عمومی و خاص ، کشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با کد اختصاری کشور خود (دو حرفی) را بنمایند. اداره این پسوندها ، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولتها یا مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر کشور خواهد بود. کشورها مختلف می توانند ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیتها آزاد یا محدود نموده و یا بطور کلی هرگونه رویه خاصی را در این خصوص اتخاذ نمایند. پسوندهای دو حرفی بعضی از ملیتها با بعضی از کلمات اختصاری تشابه داشته که این کشورها از این فرصت استفاده نموده و به فروش عمومی پسوندها خود اقدام می نمایند. پسوندهایی نظیر .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it و غیره ... از این قبیل می باشند.
بسیاری از کشورها پسوند خود را به سطوح دیگری نیز تقسیم می نمایند. مثلا .ir که پسوند کشور ایران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسیم گردیده که بعضی از این پسوندها مخصوص فعالیتهای خاص در نظر گرفته شده اند.
پسوند | توضیحات |
.net | این دامنه یک دامنهٔ عام اینترنتی میباشد که در سیستم نامگذاری اینترنت کاربرد دارد و در سال 1985 ساخته شدهاست. این دامنه در حال حاضر توسط شرکت وریساین اداره میشود. |
.com | یک دامنهٔ اینترنتی عام میباشد که در سیستم دامنهای اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد. این دامنه در ژانویهٔ سال 1985 ایجاد شد و تبدیل به بزرگترین دامنهٔ عام ورد استفادهٔ اینترنتی شد. این دامنهٔ در ابتدا مورد استفادهٔ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بود. |
.info | (کوتاهشدهٔ .information) یکی از دامنههای عمومی سطح بالاست که برای وبگاههای اطلاعاتی در نظر گرفته شده است و مصارف محدود ندارد. |
.ws | خصوص سایتهای منبع یعنی معمولا برای سایتهایی که نقش منبعی بزرگ از اطلاعات و یا فایلها و... را دارند بکار می رود. این نوع حوزه مخففWestern Samoa ( کشور ساموا ) است ولی همانطور که از ظاهر آن پیداست شباهت زیادی به مخفف کلمهWeb Site دارد به همین دلیل بسیاری از سایتها از این نوع حوزه استفاده می کنند. |
.co.uk .org.uk .me.uk |
UK مخفف United Kingdom بوده و در واقع این پسوند مخصوص ایالت بریتانیا و ایرلند است اما در حال حاضر به صورت پسوندی برای بسیاری از سایتهای اروپایی تبدیل شده است. |
.org | این دامنه از دامنههای عام اینترنتی میباشد که در سیستم نامگذاری دامنههای اینترنتی استفاده میشود. این دامنه همینطور جزء 10 دامنهٔ اصلی میبود که در ژانویهٔ 1985 برای نامگذاری سازمانهایی که شرایط لازم برای استفاده از سایر دامنهها را نداشتند ایجادشد. در حال حاضر هر کسی میتواند در نامگذاریها از این دامنه استفادهکند. مدیریت این دامنه از ژانویه سال 2003 در اختیار شرکت «Public Interest Registry» میباشد. این دامنه بیشتر به سازمانهای غیر دولتی ارتباط دادهمیشود و موسسات خیریه نیز از این دامنه بهره میبرند. |
.biz | یک دامنهٔ عام اینترنتی میباشد که هدف آن وبگاههای تجارتی میباشد. این دامنه در سال 2001 ایجادشد و توسط شرکت «Neulevel» اداره میشود. امکان ثبت این دامنه برای هر کس و به هر منظوری وجوددارد. این دامنه در کشور ترکیه بعلت اینکه «biz» به معنی «ما» میباشد محبوب است و استفاده میشود. وبگاههای ترکیهای از این دامنه بعلت اینکه وقتی biz.مثلاً برای وبگاهی استفاده میشود ترجمهٔ آن «ما مثلاً هستیم» میشود بسیار استفاده میکنند. برای مثال : anneyiz.biz ترجمهٔ آن «ما مادران هستیم» میشود و superiz.biz به «ما فوقالعاده هستیم» ترجمه میشود. |
.name | مخصوص اشخاص حقیقی است یعنی هر کسی که می خواهد یک سایت شخصی برای خود ایجاد کند می تواند از این نوع دامین استفاده کند. |
.mobi | دامنه اینترنتی مرتبط با موبایل mobile و دستگاههای همراه میباشد، و برای دسترسی به اینترنت به وسیلهٔ این دستگاهها راه اندازی شدهاست. |
.ir | پسوند دامنه اینترنتی کشور ایران است. مسئول ثبت دامنههای با این پسوند پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است طبق گزارش وبگاه این مرکز، تا اواخر سپتامبر 2009 بیش از 120700 دامنه با این پسوند در اینترنت ثبت شدهاست. دکتر سیاوش شهشهانی رییس واحد ثبت دامنه اینترنتی .ir است. |
.ac.ir | فقط برای دانشگاهها یا مؤسسات آموزشی دارای مجوز رسمی از آموزش عالی ایران و تنها با ارائه مجوز رسمی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو رسمی هیئت علمی موسسه یا دانشکده، ثبت دامنه ممکن میشود. |
.co.ir | فقط برای شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تضامنی و با ارائهٔ مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است. |
.gov.ir | فقط برای مؤسسات یا سازمانهای دولتی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه دولتی قابل ثبت است. |
.id.ir | فقط برای افراد دارای ملیت ایرانی و با ارائهٔ کارت ملی و کد پستی 10 رقمی قابل ثبت است. |
.net.ir | فقط برای سرویسدهندگان رسمی اینترنت و با فقط با ارائهٔ مجوز سازمان تنظیم مقررات رادیویی، مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است. |
.org.ir | فقط برای مؤسسات و سازمانهای خصوصی و فقط با ارائهٔ مدارک ثبت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه خصوصی قابل ثبت است. |
.sch.ir | فقط برای مدارس و با ارائهٔ مجوز آموزش و پرورش و احراز هویت مدیر مدرسه قابل ثبت است. |
.ایران.ir | مخصوص ثبت دامنه با حروف فارسی مانند www.اینترنت-هوشمند.ایران.ir که البته این دامنهها فقط از طریق مرورگرهای خاصی در دسترس قرار میگیرند (مانند موزیلا) |
نام دامنه:
پس از انتخاب پسوند نام دامنه مهمترین قسمت تشکیل دهنده آدرس یک سایت می باشد. این نام از ترکیب 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) تشکیل می گردد. اگر در ثبت عبارت خاصی به عنوان نام دامنه خود اصرار دارید که این عبارت قبلا ثبت شده باشد گریزی غیر از تغییر پسوند مورد نظر خود نخواهید داشت.
چنانچه آدرس سایت شما حاوی علامت تجاری شما باشد، می توانید جهت اطمینان از دسترسی آسانتر و حفاظت از نام تجاری خود کلیه مشتقات و ترکیبهای آنرا بر روی پسوندهای مختلف ثبت نمایید.
زیر دامنه (Sub Domain):
انتخاب پیشوند کاملا اختیاری می باشد ، اما بعضی از پیشوندها بطور پیش فرض برای دسترسی به قسمتها و خدمات خاصی از سایت شما اختصاص داده می شوند. مثلا www. برای دسترسی به صفحات سایت ftp. برای دریافت و ارسال فایل mail. برای دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی و غیره ... البته دارنده یک دامنه بر روی یک پسوند مجاز به تعریف زیر دامنه ها به تعداد نامحدود می باشد. برای این منظور می بایست با سرویس دهنده سایت خود مشورت نمایید.
توجه به نکات زیر به هنگام ثبت دامنه لازم است:
- عبارت انتخابی تشابه با نام تجاری معروف و معتبر نداشته باشد.
- کوتاه و متشکل از حداقل تعداد حروف باشد.
- تلفظ و بخاطر سپردن آن آسان باشد.
- حتی المقدور با نوع فعالیت سایت ارتباط داشته باشد.
- از اعداد و خط تیره استفاده نشده یا حداقل استفاده صورت گیرد.
- مشابه نام سایت دیگری که موجب سردرگمی بازدید کنندگان شود نباشد.
- برای اطمینان از مالکیت دامنه هنگام ثبت آن بهتر است از قرار گرفتن آدرس پست الکترونیکی خود در قسمت Admin Contact مشخصات دامنه مطمئن شوید.
- حتی المقدور از طریق مراکزی برای ثبت دامنه خود اقدام نمایید که کلمه عبور و مجوز جابجایی و تغییرات را در اختیار شما قرار می دهند.
- حتما شرایط و تعهدات ثبت کننده دامنه و نمایندگیهای و همچنین شرایط اختصاصی پسوند مورد تقاضی را مطالعه و از تبعات حقوقی اقدامات خود آگاه شوید.
- هرگز از آدرس مجهول یا غیر واقعی در مشخصات دامنه خود استفاده ننمایید.
- قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آنرا ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد.
- درصورتی که نام مورد نظر شما قبلا ثبت شده و تاریخ انقضای آن نزدیک است می توانید از خدمات دهنده خود تقاضای خدمات پیش سفارش (Back Order) دامنه را بنمایید.
- هرگز از DNS شرکتها و خدمات دهنده هایی که مجاز به استفاده از آن نمی باشید در دامنه خود استفاده نکنید و ابن مشخصات را بدون مشورت با شخص فنی تغییر ندهید. زیرا هر تغییر? در این مشخصات می تواند منجر به غیر فعال شدن سایت شما گردد.
- اعتبار دامنه خود را حت? المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضا تجدید نمایید.
- جهت انتقال دامنه ها از یک ثبت کننده به ثبت کننده دیگر یکماه زودتر از تاریخ انقضا اقدام نمایید.
- به محل و حساسیتهای سیاسی و اقتصادی ثبت کننده خود دقت نمایید، در صورت وجود دعاوی در ارتباط با پسوندهای عمومی و اختصاصی محل دادگاه رسیدگی کننده ، محل ثبت کننده دامنه خواهد بود.
- در ارتباط با استفاده از دامنه قوانین بین المللی و قوانین محلی را همزمان در نظر داشته باشید.
- از خدمات مانیتور مشخصات دامنه یا مخفی نمودن مشخصات خود برای جلوگیری از مزاحمتهای تبلیغاتی و سرقت دامنه خود استفاده نمایید.
منبع : آی آر ایران
سرور چیست؟
سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و همیشه در دسترس است، زمانی که این دسترسی تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور تحت شبکه می نامیم و به این معنا خواهد بود که تمامی کامپیوتر های موجود در این شبکه از این کامپیوتر فرمان می گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می کنند و سرور نقش آنها را در شبکه تعیین می نماید، حال اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر نمائیم، و آن را متشکل از تمام کامپیوتر هایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوتر های همیشه روشن و همیشه در دسترس از طریق اینترنت روبرو هستیم که به آنها سرور های اینترنتی گفته می شود و وظیفه دارند تا اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز، بر روی پهنای اینترنت جستجو می کنید را برای ملاحظه شما در اختیار قرار دهند. بنابراین به دو دسته بندی کلی دست می یابیم:
سرور ( server ) : کامیپوتری که سرویس می دهد.
کلاینت ( Client ) : کامپیوتری که سرویس می گیرد.
زمانی که شما به مرور وب و استفاده از انواع خدمات اینترنتی می پردازید، در واقع در نقش سرویس گیرنده عمل می کنید و کامپیوتری که از آنسوی شبکه به شما خدمات را ارائه می کند، سرویس دهنده و یا همان سرور نام دارد و جهان اینترنت با ارتباط میلیون ها کامپیوتر سرویس دهنده و سرویس گیرنده شکل می گیرد. در شبکه اینترنت، از آنجایی که مهمترین فاکتور به هنگام دریافت خدمات، پایداری یک سرور محسوب می شود، لذا محل های ویژه ای در سراسر دنیا با نام دیتاسنتر یا همان مرکز داده احداث می شود تا صرفا به نگهداری از سرور ها بپردازند و با تمرکز بر روی کیفیت شبکه و پشتیبانی قطعات و نرم افزارهای مورد نیاز، بصورت تخصصی شرایط را برای میزبانی وب و استفاده از سرورها به دور از مشکلات و مسائل متعدد پیرامون آن فراهم آورند. بنابراین دیتاسنتر محلی است که صدها و یا هزاران سرور را در رک ها ( rack )، کیج ها ( Cage ) و اتاق های مختلف جای می دهد. ساختمان دیتاسنتر از بخش های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژانراتورها، تاسیسات خنک سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery backup ، اتاق نگه داری از وسایل اطفای حریق، اتاق مدیریت شبکه تشکیل می شود، هر چند که با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده کاملا می تواند متفاوت باشد.
به عبارت دیگر یک سرور محلی برای نگه داری از محتوای وب سایت شما خواهد بود و در سرتاسر جهان میلیون ها سرور وظیفه نگه داری از محتوایی که هر روز در وب با آن آشنا می شوید در اختیار دارند، مضاف بر آن شمار نرم افزار ها تحت وب رو به فزونی است و با گسترش خدمات رایانش ابری که پارس پک اولین ارائه دهنده این خدمات در ایران است، در آینده ای نزدیک اغلب application های پرکاربردی که پیش از این تنها بر روی کامپیوتر های قابل اجرا بوده اند، پس از این از طریق وب قابل دسترس خواهند بود و شما نیازی به خرید لایسنس های پر هزینه، نصب پر دردسر نرم افزار و مراقبت و بروز رسانی آنها نخواهید داشت.
هاست چیست؟
وب هاستینگ همان چیزی است که وقتی می خواهید وب سایت تان روی شبکه بین المللی (اینترنت) برای همه قابل دیدن باشد به آن نیاز دارید. به زبان ساده، وب سایت شما باید روی یک سرویس دهنده میزبان قرار گیرد. کامپیوتر شخصی شما هم می تواند به صورت یک سرویس دهنده میزبان تنظیم و راه اندازی شود اما اگر قصدتان جذب ترافیک یا «بازدید کننده» زیاد برای سایت تان است، این کار زیاد عاقلانه به نظر نمی رسد برای اینکه وب سایت شما در اینترنت در دسترس باشد لازم است کامپیوترشما همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد؛ به محض خاموش شدن کامپیوتر دیگر کسی سایت شما را نمی بیند. از طرف دیگر اگر با نرم افزارهای راه اندازی سرور آشنا نباشید، این کار می تواند برای شما پیچیده باشد در نتیجه اصلاح اشکالات و خرابی های احتمالی سرورتان وقت و انرژی زیادی می خواهد .
به همین دلایل تمام شرکت ها، ارگان ها و حتی افراد شخصی که نیاز به وب سایت دارند برای میزبانی سایت شان به سراغ شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی می روند. در چنین شرکت هایی سرورهای آنها غالباً در خارج از ایران و در معروف ترین و مجهزترین Datacenterهای دنیا قرار دارد جایی که به صورت 24 ساعته برق به سرورها متصل است و اینترنت قطعی ندارد و برای مواقع اضطراری تمهیداتی اندیشیده شده است.
شما به عنوان مشتری به فضای کوچکی از این سرورها دسترسی دارید که با داشتن فضایی هرچند کوچک و کم حجم به یک تیم از متخصصان اینترنت برای نگهداری وب سایت تان متصل خواهید بود که در طول 24 ساعت می کوشند که این سرویس متوقف نشود.
در اکثر موارد، یک سرور میزبان وب فضای Hard خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند. برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد. همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد. از طرف دیگر این نکته که سرورهای میزبان شما در چه مرکز داده ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند، امکانات امنیتی، استحکام بنای فیزیکی، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق، آتش سوزی، زلزله و... تا چه میزان است از شاخص های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.
شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه ی SEO را شنیده اند.
SEO چیست؟
معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.
یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.
چرا SEO مهم است؟
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند :
- رتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.
- 87 در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.
- 91 در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
- طبق آخرین تحقیقات بیش از 250 میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند.
هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند.
اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ می برد و شما را در بازار معرفی میکند.
خدمات پاک سئو چیست؟
برای فهم بهتر این عبارت ابتدا نیاز است که خود سئو را بشناسیم. سئو، فرایند آوردن بیننده به سایت از نتایج موتور جستوجو است. حال اگر آوردن بیننده از روشهای قانونی و اخلاقی بدست آید، این خدمت پاک است. راهکارهای قانونی و اخلاقی، رضایت مدیران سایتها و ماندگاری رتبهها را در پی دارد، به تولید محتوا و ارتباط بین سایتها کمک میکند و از همه مهمتر درآمد مالی را بین سایتها توزیع میکند.
یک شرکت ارایه دهنده خدمات پاک سئو، در واقع چه میکند؟
شرکتی که خدمات سئوی پاک ارائه میدهد باید کسب و کار مشتری را خوب بشناسد، به خوبی سایت مشتری و رقبا را ارزیابی کند، اعتبار سایت مشتری را در حوزه کسب و کارش افزایش دهد، محتوای سایت مشتری را گیرا و جذاب نماید و دسترسی به همین محتوا را ساده کند، در سایت مشتری و سایتهای تخصصی مرتبط به نفع مشتری محتوا انتشار دهد، پیوندهای ماندگار از سایتهای مرتبط با سایت مشتری بگیرد، حضور مشتری در نتایج جستوجو را با بستهای از کلمات فراهم کند و نه تنها با یک عبارت خاص. کیفیت حضور در نتایج را بهبود بخشد و میزان کلیک خوردن در نتایج جستوجو را افزایش دهد و آن را در سطح مناسب حفظ کند و بالاخره اینکه آمار دید و بازدید از سایت مشتری را تجزیه و تحلیل کند و متناسب با نتایج این تحلیلها در برنامه کاری سئو تغییر اعمال کند.
در حال حاضر شرکتهای زیادی خدمات سئو ارائه میدهند؛ آیا از دیدگاه شما سئوی پاک در ایران ارائه میشود؟
به نظر میرسد گاه افراد و شرکتهایی که ادعای سئو دارند، یک پیوندده یا پیونده ساده بیشتر نیستند. آنها چند سایت دارند و از همین سایتها به سایت مشتریان خود لینک میدهند. همین و همین. قرارداد به اصطلاح سئو که با مشتری تمام شود این لینکها برداشته میشود و لینک به سایتهای دیگر قرار داده میشود. نتیجه آن میشود که در پایان قرارداد، به سرعت رتبههای سایت مشتری افت میکند. در چنین حالتی مشتری برای حفظ رتبهها مجبور به پرداخت باج است. این کار مصداق بارز خرید و فروش لینک است و از دیدگاه گوگل جرم محسوب میشود.
چگونه میتوان شرکت لینک ده را شناخت؟
دو راهکار کلیدی برای شناسایی و مجبور به تغییر رویه دادن شرکتهای پیوندده وجود دارد:
یک - هر شرکت مدعی سئو باید برای سایت مشتری خود حداقل با سه عبارت متفاوت رتبه مناسب کسب کند.
دو - آنها باید نشان دهند که از سایتهای دیگر که هیچ کنترلی روی محتوایشان ندارند برای سایت مشتری لینک گرفتهاند.
چون پیونددهها تعداد سایت مشخصی برای لینک دادن دارند، نمیتوانند برای همه عبارتهای متفاوت فقط بر لینکهای شرکت خود اتکا کنند. در واقع اگر تنها به سایتهایی که دارند اتکا کنند با هیچ عبارتی نخواهند توانست رتبهای کسب نمایند زیرا اعتبار پیوندها میان چندین پیوند توزیع می شود و کاهش مییابد. بنابراین آنها مجبور میشوند با سایتهای دیگر ارتباط بگیرند که ممکن است در این کار موفق نباشند. معتقدم اگر این دو مورد به خوبی از سوی نیازمندان خدمات سئو بررسی شود حتما فعالیت این شرکتهای پیوندده محدود خواهد شد و یا مجبور به تغییر رویه خواهند شد.
به هر حال لینک در سئو نقش دارد؛ تکلیف لینک چه میشود؟
در مقابل شرکتهای پیوندده، شرکتهای پیوندگیر قرار دارند که با ارایه محتوایی حرفهای و مناسب و شکل دهی ارتباطات کاری بلندمدت با دیگر سایتها، به نفع خود و مشتریانشان پیوند میگیرند.
تفاوت "دادن" و "گرفتن" برای همه ملموس است. دادن پیوند، ساده است زیرا برای دادن لینک تنها باید خودمان را متقاعد کنیم اما گرفتن پیوند، سخت است زیرا باید دیگران را متقاعد کنیم. از همین روست که پیوندگیری کاری مهم در "سئوی پاک" است.
چرا خدمات پاک سئو مهم است و اثر آن چیست؟
حضور پررنگ شرکتهای ارایه دهنده خدمات پاک سئو، فرصت شغلی میآفرید و درآمد را میان سایتها توزیع میکند. وقتی شرکتی متعهد به انتشار محتوا به نفع مشتری است باید با سایتهای خبری و تخصصی حوزه کاری مشتری ارتباط بگیرد و قرارداد همکاری با آنها منعقد نماید. حتما افرادی را استخدام کند که کارشان تالیف و تدوین محتوای ساده و تخصصی است. این قبیل کارها به تولید محتوای دست اول و نو میانجامد و سایتهای منتشر دهنده محتوا را منتفع میسازد.
سئوی پاک رضایت متشری را به همراه دارد.
به طور کلی هدف احداث اینترنت ابتدا تبادل اطلاعات میان چند کامپیوتر بود ولی کم کم این پدیده جالب مورد پسند همگان قرار گرفت و در سطح جهان پیچید و عده ای در ضمینه های مختلف شروع به انتشار و اشتراک گذاشتن اطلاعات خود کردند تا دیگران نیز در سراسر دنیا استفاده کنند . با اختراع وبلاگ دیگر این کار برای همگان آسان شد و عده بسیاری به رقابت با یکدیگر پرداختند تا مخاطبان بیشتری جذب کنند.
ار آنجا که تقریبا بهترین و آسانترین راه برای کشف اطلاعات مورد نظر خود استفاده از موتور های جستجو از قبیل گوگل ، یاهو ، و ... است ، وبلاگنویسان نیز بهترین راه برای انتشار اطلاعات خود معرفی هر چه بهتر نزد این موتورهای جستجو دانستند و اکنون در شرایطی که میلیون ها سایت و وبلاگ در اینترنت بر سر تصاحب جایگاه بالاتر در بین نتایج جست و جوگرها رقابت و مبارزه می کنند ، کسب رتبه در موتورهای جست و جو کار سخت و دشواری است و کسانی در این میان توفیق به دست می آورند که بر نحوه عملکرد موتورهای جست و جو آگاه باشند و خود را با اصول مورد نظر جست و جو گرها سازگار کنند .
PAGE RANK چیست؟
معیار گوگل برای این ارزیابی یا «رنکینگ»، لینک ها، اسم ها و اعتبار شما نزد دیگر صفحات اینترنت می باشد و بر اساس نمره یا رنک(RANK) مخاطبانتان و تعداد آنان، اهمیت شما را مشخص می کند. این ارزیابی ثابت نمی باشد، در واقع گوگل هر چند ماه یک بار در اینترنت جستجو (SURF) می کند و رنک صفحات را کم و زیاد می کند.
RANK یک صفحه می تواند از 0 تا 10 باشد.
سایت ها و وبلاگ ها پیج رنک های مختلفی دارند. معتبرترین سایتهای اینترنتی اعم از گوگل، یاهو، W3.ORG، نیویورک تایمز، MSN، بلاگر و چندین و چند سایت دولتی و غیر دولتی دیگر دارای نمره 9 یا 10 می باشند که دارنده بیشترین رنک پیج در اینترنت می باشند.
PAGE RANK چه کاربردی دارد؟
اینکه PAGE RANK به چه دردی می خورد !! ساده است ، رتبه بندی گوگل بر اساس آن صورت میگیرد.
سوال این است ، پس از یک درخواست کلمه کلیدی از گوگل ، آدرس وب سایتها و صفحات دیگر چگونه نمایش داده می شود، جواب راهگشا است ، براساس PAGE RANK یا رتبه هر صفحه اینترنتی که شامل نتیجه جستجو می شود.
فرض کنید صفحهA دارای رنک2، صفحه B عدد 6 و C نمره 4 را داراست ، کلمه تهران در تمام صفحات بعنوان کلمه کلیدی لحاظ شده است
یک کاربر کلمه تهران را جستجو می کند در میان آدرس صفحات یافته شده صفحات A, B , C لحاظ می شود اما گوگل ابتدا B بعد صفحه C و در نهایت A را نمایش می دهد ، پس رنک گوگل در جستجو ها حرف اول را میزند.
آگاهی از PAGE RANK وبلاگ یا وب سایتمان
با این تفاسیر به اهمیت این سیستم گوگل پی برده اید. شاید بپرسید که چگونه می توان به نمره یا رنک وبلاگ یا وب سایت پی برد؟ برای این مهم چندین راه وجود دارد
به عنوان اولین راه می توان به سایت های مخصوصی که از جانب گوگل اداره می شوند مراجعه کرد. به عنوان مثال می توان به سایت http://www.mipagerank.com مراجعه کرد. با مراجعه به این سایت با وارد کردن اسم وبلاگ خود در کادر وسط صفحه از امتیاز آن در گوگل آگاه می شوید. به همین راحتی!
نرم افزارهای PAGERANK
راه دیگر نصب کردن نوار ابزار یا TOOLBAR گوگل می باشد، که برای دریافت این برنامه به سایت گوگل http://www.toolbar.google.com مراجعه کنید.
راه دیگر استفاده از نرم افزار PAGERANK-WEAVER می باشد. این نرم افزار به شما این قابلیت را می دهد که پیج رنک های رقیب هایتان را یک جا جمع بندی شده یا تحلیلی ببینید. به عنوان مثال شما یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجوی این برنامه تایپ و کلیک می کنید.
کمی صبر می کنید، نرم افزار شروع به جستجو، تجزیه و تحلیل می کند. سپس به شما نتایجی را کارنامه وار می دهد. در آن ابتدا تعداد کل لینک های یافته شده و در ردیف های پایین تر تعداد تفکیکی آنها را بر حسب پیج رنک های مختلف نشان می دهد. مثلا می گوید 20 سایت با پیج رنک 6 به این کلمه یا سایت لینک داده اند.
یک پورت در دو وضعیت میتواند باشد، باز یا بسته. در وضعیت باز یه برنامه پورت را کنترل میکنه و به پکتهای رسیده به اون پورت جواب میده و در حالت بسته پورت غیر فعاله و هیچ برنامه روی پورت فعالیت نمیکنه و پورت در برابر پکتهایی که میرسه عکس العملی نشون نمیده . در ویندوز یه سری پورتها بصورت پیش فرض بازن و هر کدومشون با یه برنامه کنترل میشن . مثلا پورت 23 بوسیله telnet کنترل میشه . وقتی یه برنامه کاربردی مبتنی بر TCP روی سیستمتون نصب میکنید این برنامه یه پورت را تحت کنترل قرار میده و اون پورت را به حالت باز در میاره و روی اون پورت برای بسته های TCP رسیده برای اون پورت اصطلاحاً فال گوش می ایسته . اینکه یه برنامه کاربردی از چه پورتی استفاده کنه بوسیله کسی که اون برنامه را مینویسه تعیین میشه . مثلاً یاهو مسنجر از پورت 5101 برای ارتباط چت استفاده میکنه.
وقتی شما با اکسپلورر میخواهید صفحه های وب یه وب سایت را ببینید اکسپلورر برای TCP پورت 80 را پورت مقصد معرفی میکنه چون سرویس ارائه صفحه های وب روی پورت 80 وب سرورها هستن و این شماره پورت در هدر TCP بعنوان شماره پورت مقصد اضافه میشه و شماره پورتی که اکسپلورر از اون صفحه ها را درخواست کرده میشه پورت مبدا مثلا 1234 . وقتی این درخواست میرسه به سرویس دهنده صفحات وب اون وب سرور ، این سرویس دهنده ، صفحه هاکه بصورت کدهای HTML است را بصورت پکت های TCP با پورت مقصد یعنی پورت اکسپلورر شما مثلا 1234 و پورت مبدا 80 میفرسته .
ارتباط در شبکه توسط یک جفت آدرس شبکه و شماره پورت می باشد مثلا :10.10.10.255.255:80
که اولی آدرس شبکه هستش در اینترنت به اون آدرس ip میگیم و دومی شماره پورت می باشد.
در زیر شماره و سرویس یا اسم چند پورت شناخته آمده است.
پورت | توضیحات |
7 | echo |
9 | discard |
11 | systat |
13 | daytime |
15 | netstat |
19 | chargen |
21 | ftp |
23 | telnet |
25 | smtp |
37 | time |
39 | rlp |
43 | whois |
53 | dsn-lookup |
69 | tftp |
70 | gopher |
79 | finger |
80 | http |
109 | pop2 |
110 | pop3 |
119 | nntp |
135 | ntrps-dec |
139 | netbios |
161 | snmp |
179 | bgp |
443 | shtp |
512 | bif |
اصولا سایتهای ایستا یا استاتیک، سایتهایی هستند که ضرورتی برای تغییر مداوم اطلاعات آنها احساس نمی شود. اینگونه وب سایت ها معمولا تنها جهت معرفی کاربرد دارند. عملیات به روز رسانی محتوای سایت به ندرت صورت می پذیرد و نیازی به ارائه خدمات به هر شکل به صورت آنلاین در اینگونه سایتها دیده نشده است. مسلما هزینه های طراحی سایت برای اینگونه سایت ها کمتر از نوع دیگر است ولی در صورتی که بخواهید تغییری در وب سایت ایجاد کنید حتماً باید از طراح خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد چون وب سایت پنل مدیریتی ندارد. غالباً برای به روز رسانی از شما هزینه ای دریافت می شود.
در مقابل سایتهای پویا یا داینامیک، نیاز به تغییر مداوم اطلاعات و محتوا داشته و بنا به نیازمندی و کاربرد سایت، طراحی و توسعه می یابند. هزینه های طراحی سایت و نگهداری اینگونه وب سایت ها بیشتر از سایت های استاتیک بوده ولی هزینه های بعدی را در پی نخواهد داشت.
در این میان می توان به تقسیم بندی در حد وسط سایتهای پویا و سایتهای ایستا رسید، که می توان تحت عنوان سایتهای نیمه پویا به آنها اشاره داشت.در سایتهای نیمه پویا ، ضرورتی جهت تغییر محتوا و اطلاعات سایت دیده نمی شود، منتهی ارائه خدماتی همچون امکان ارتباط با بینندگان از طریق فرم های خاص و یا ارائه خدمات و کالاهای ثابت از طریق وب سایت را می توان با برنامه نویسی بخشی از سایت فراهم نمود.
فواید سایت های داینامیک:
- بدون هزینه به روز رسانی.
- دارای پنل مدیریتی برای اعمال تغییرات توسط یک شخص با دانش معمولی.
- ایجاد بی نهایت صفحه، بی نهایت نوشته در سایت تنها با چند کلیک.
- حجم پائین دیتا خصوصاً برای سایت های بزرگ.
- امکان به روز رسانی 24 ساعته توسط شما.
-
مدیریت سئوی قوی (برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، آپدیت شدن مداوم سایت لازم است. بنابراین وب سایت های سئو، عموماً داینامیک طراحی می شوند.
هر روز وب سایت ها گسترش پیدا میکنند و مخاطبان بیشتری را در بر میگیرند. تا به حال بیش از 125.000.000 دامنه در اینترنت ثبت شده است که نشان دهنده گسترش سریع اینترنت می باشد. با بزرگ شدن و زیاد شدن مخاطبان وب سایت ها دیگر HTML پاسخگوی نیاز مدیران وب سایت ها نبود، از این رو به زبانی نیاز بود تا بتواند مانند نرم افزارهای Dektop عمل کند و به راحتی قابل گسترش باشد. زبان هایی مانند PHP, Asp, Java و ... به وجود آمدند تا به وب سایت ها خدمت کنند. در این مقاله شما را تا حدودی با زبان برنامه نویسی PHP آشنا میکنیم و نگاه کوتاهی به تاریخچه و عمل کرد PHP خواهیم انداخت.

PHP یک زبان قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا است. این زبان اسکریپتی میتواند با HTML ادغام شود. php یک زبان در سمت سرور است, بدین معنا که کدهای php روی سرور تفسیر میشوند و خروجی html و یا خروجی های دیگری تولید میکند که توسط کاربر قابل مشاهده است.
php در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf ارایه شد. از آن زمان تا به حال تغییرات زیادی در این زبان اسکریپتی تحت لینوکس ایجاد شده است و در حال حاضر نسخه 5 آن توسط تیم گسترش دهنده php عرضه شده است. تا به امروز حدودا بیش از 35.000.000 وب سایت از این زبان برای ساخت برنامه های تحت وب خود استفاده کرده اند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین زبان های اسکریپتی به حساب می آید.
برخی از رقبای php عبارتند از: Perl, JSP, ColdFusion و ASP.NET اما زبان php برتریهای بسیاری در مقایسه با رقیبان خود دارد مانند:
کارایی بالا، واسطه های مختلف برای سیستم پایگاه های اطلاعاتی مختلف، کتابخانه داخلی برای انجام امور متداول، هزینه پایین، امنییت بالا و ... یکی از نکات مهم زبان php مستقل از محیط کار بودن آن است، بدین صورت که در تمامی کامپیوترها و سیستم عامل ها قابل اجرا است. php روی لینوکس، ویندوز و ... به سادگی اجرا میشود.
برنامه های php را به وسیله مرورگر وب اجرا میکنیم. به وب سایتی که برنامه php در آن قرار دارد میرویم و با در خواست ما سرور کدهای php را تجزیه و تحلیل میکند و پاسخ آن را به صورت html به ما نشان میدهد. با استفاده از زبان php میتوان وب سایت هایی را ساخت که:
داده ها را از منابع مختلفی مانند بانک های اطلاعاتی و یا فایل ها جمع آوری کنند.
عناصری مثل جستجو، فروم، عضوییت، ورود و خروج کاربران، گالری عکس و ... ایجاد کرد.
سیستم پست الکترونیکی ایجاد کرد، فروشگاه آنلاین ساخت و به کاربران اجاز خرید داد و ...
به طور کلی میتوان گفت php برای وب سایت هایی مناسب است که با کاربران زیادی سر و کار داردند و به صورت مرتب به روز میشوند. شاید این نکته برای شما جالب باشد که بدانید Yahoo به عنوان یکی از هامیان php است و بسیاری از قسمت های خود را با زبان php ساخته است. از وب سایت های معروفی دیگری که از php استفاده میکنند میتوان به Google, flickr و Facebook اشاره کرد.
برنامه نویسی php معمولا به این صورت است که برنامه نویسان در یک کامپیوتر (بدون اتصال به اینترنت) برنامه خود را مینویسند، آزمایشات مقدماتی خود را روی آن انجام میدهند سپس آن را روی سرور منتقل میکنند. در بیشتر موارد برنامه نویس اطلاعات وب سایت را در داخل یک بانک اطلاعاتی قرار میدهید، اطلاعاتی مانند شناسه کاربران و کلمات عبورشان، اخبار و نوشته ها .... سپس با استفاده از php به بانک اطلاعاتی متصل میشوند و با اطلاعات آن کار میکنند. یکی از متداولترین بانک های اطلاعاتی که برای php مورد استفاده قرار میگیرد MySQL است. MySQL چندی پیش توسط شرکت Sun خریداری شد و در حال حاضر نسخه 5 آن آخرین نسخه ارایه داده شده می باشد.
بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده یا دیتابیس (data base) به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم گفته می شود. این پایگاه های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه ها و رایانه ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می شوند.
پایگاه داده اس کیو ال چیست ؟ با گسترش طراحی وب سایت های پویا در شبکه جهانی وب نیاز به یک پایگاه داده و بانک اطلاعاتی (database) بزرگ برای مدیریت محتوا احساس میشد. مدیریت پایگاه داده ها یک فرایند پیچیده است ، که به طور قابل توجهی با برنامه و زبان برنامه نویسی SQL این نیاز برطرف شده است.
پایگاه داده در اصل مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات است. این واژه از دانش رایانه سرچشمه می گیرد ،اما کاربر وسیع و عمومی نیز دارد، این وسعت به اندازه ای است که مرکز اروپایی پایگاه داده (که تعاریف خردمندانه ای برای پایگاه داده ایجاد می کند) شامل تعاریف غیر الکترونیکی برای پایگاه داده می باشد. در این نوشتار به کاربرد های تکنیکی برای این اصطلاح محدود می شود.
یک تعریف ممکن این است که: پایگاه داده مجموعه ای از رکورد های ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه ای است که می تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولا به صورت مجموعه ای از اجزای داده ای یا رویداد ها سازماندهی می گردد.
بخش های بازیابی شده در هر پرسش به اطلاعاتی تبدیل می شود که برای اتخاذ یک تصمیم کاربرد دارد. برنامه رایانه ای که برای مدیریت و پرسش و پاسخ بین پایگاه های داده ای استفاده می شود را مدیر سیستم پایگاه داده ای یا به اختصار (DBMS) می نامیم. خصوصیات و طراحی سیستم های پایگاه داده ای در علم اطلاعات مطالعه می شود.
مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه ای از رکورد ها یا تکه هایی از یک شناخت است. نوعا در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته ای برای موجودیت های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد: این توصیف با یک الگو یا مدل شناخته می شود. مدل توصیفی، اشیا پایگاه های داده و ارتباط بین آنها را نشان می دهد. روش های متفاوتی برای سازماندهی این مدل ها وجود دارد که به آنها مدل های پایگاه داده گوییم.
پرکاربرد ترین مدلی که امروزه بسیار استفاده می شود، مدل رابطه ای است که به طور عام به صورت زیر تعریف می شود: نمایش تمام اطلاعاتی که به فرم جداول مرتبط که هریک از سطر ها و ستونها تشکیل شده است(تعریف حقیقی آن در علم ریاضیات برسی می شود). در این مدل وابستگی ها به کمک مقادیر مشترک در بیش از یک جدول نشان داده می شود. مدل های دیگری مثل مدل سلسله مراتب و مدل شبکه ای به طور صریح تری ارتباط ها را نشان می دهند.
در مباحث تخصصی تر اصتلاح دادگان یا پایگاه داده به صورت مجموعه ای از رکورد های مرتبط با هم تعریف می شود. بسیاری از حرفه ای ها مجموعه ای از داده هایی با خصوصیات یکسان به منظور ایجاد یک پایگاه داده ای یکتا استفاده می کنند.
معمولا DBMS ها بر اساس مدل هایی که استفاده می کنند تقسیم بندی می شوند: ارتباطی،شی گرا، شبکه ای و امثال آن. مدل های داده ای به تعیین زبانهای دسترسی به پایگاه های داده علاقه مند هستند. بخش قابل توجهی از مهندسی DBMS مستقل از مدل های می باشد و به فاکتور هایی همچون اجرا، همزمانی،جامعیت و بازیافت از خطاهای سخت افزاری وابسطه است.در این سطح تفاوت های بسیاری بین محصولات وجود دارد.
معروفترین نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده می توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:
1.Oracle
2.Microsoft SQL Server
3.MySQL
4.PostregSQL
5.DB2
6.Microsoft Access
عبارت HTML ( اچ تی ام ال ) مخفف Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری فوق متن است. Html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است و کلیه کدهای صفحه اعم از طرف سرور و طرف مشتری در نهایت به کدهای HTML تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می شوند.
به عبارت دیگر مرورگر ها هیچکدام از کدها و کنترل های سمت سرور همچون کدهای asp و php را نمیشناسند و کد قابل فهم برای آنها اچ تی ام ال می باشد.
کامپایلر های زبان های برنامه نویسی سروری در نهایت کد های خود را برای نمایش به کد اچ تی ام ال تبدیل میکنند و برای مرورگر میفرستند تا به کاربران نمایش داده شود.
HTML یک زبان نشانه گذاری است ، به این معنی که بخش های مختلف توسط اجزایی به نام تگ از هم جدا شده ، که هر کدام دارای کاربرد و خواص مربوط خود هستند . این تگ ها به مرورگر اعلام می کنند که هر بخش از صفحه چه نوع عنصری است و باید به چه صورت نمایش داده شود .
جاوا اسکریپت برای اولین بار توسط شرکت Netscape و با نام LiveScript به عنوان نرم افزاری مفید جهت استفاده در دنیای وب به بازار عرضه شد ولی بعدها با حمایت شرکت Sun Microsystems (پدید آورنده JAVA ) با نام جاوا اسکریپت شناخته شد.
جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است که بیشتر با کد هایHTML در ارتباط است و دقیقا همانند کدهای HTML روی پلت فرم های مختلف اجرا می شود یا به عبارتی به وسیله مرورگر های وب interpret می شود.
اگرچه نت اسکیپ سازنده جاوا اسکریپت است اما در واقع جاوا اسکریپت به سیستم عامل یا PlatForm خاصی وابسته نیست و با اکثر مرورگر های پیشرفته از جمله Internet Explorer4 و نسخه های بعدی مایکروسافت کار می کند. البته مرورگر IE مستقیما جاوا اسکریپت را پشتیبانی نمی کند و دارای زبان اسکریپت نویسی مخصوص به خود "Jscript" است که اکثر وﻳﮋگی های جاوا اسکریپت را پشتیبانی می کند.

امکانات و قابلیت های جاوا اسکریپت:
طراحان صفحات وب می توانند با استفاده از Function ها و Object های آماده و از پیش تعریف شده جاوا اسکریپت قابلیت های زیادی را برای صفحات وب ایجاد کنند. برای مثال:
-قالب Html را طوری طراحی کنند که کاربران بتوانند خود اجزای صفحه وب مثل Background رنگ یا سایز لینک یا متن را داشته باشند.
-می توان با استفاده از کدهای گرافیکی انیمیشن ایجاد کرد و همچنین صفحاتی را طراحی کرد که کاربر به دلخواه قادر به جابجایی یا تغییر تصاویر گرافیکی باشد .
-Event ها را کنترل کند و با جاوا و Plug-in ها ارتباط داشته باشد.
-فرمهای Clint-Side ایجاد کند و اطلاعات وارد شده توسط کاربر در فرمها را ارزیابی کند و در صورت وجود هرگونه خطایی در نحوه پر شدن آنها پیغام مناسب را نمایش دهد.
تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت:
:shock: -در عین حال که جاوا اسکریپت توانایی های بسیاری در زمینه ایجاد و طراحی صفحات وب دارد به علت وجود بعضی از محدودیت ها در آن , تنها برای نوشتن برنامه های کوچک و ساده در صفحات وب بکار می رود.
-بر خلاف جاوا که برنامه های آن قبل از اجرا باید کامپایل شود و به بایت کد تبدیل شود برنامه های جاوا اسکریپت نیازی به کامپایل برای اجرا ندارند و در همان لحظه اجرا بوسیله مرورگر خوانده شده و interpret می شوند.
-گرچه می توان بوسیله جاوا اسکریپت یک پرسشنامه یا فرم را به server فرستاد اما جاوا اسکریپت قدرت ایجاد ارتباط متقابل بین server و client را به اندازه جاوا ندارد.
واژه CRM مخفف Customer Relationship Management یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است. CRM به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمت به مشتریان به کار میرود. در نهایت، رابطه قوی با مشتریان مهمترین رمز موفقیت هر کسب و کار است. تکنولوژیهای بسیاری در قالب مدیریت ارتباط با مشتری CRM ارائه شده اند اما داشتن تصویری از CRM به عنوان مجموعه ای از تکنولوژی نیز نادرست است. به عنوان روشی بهتر برای درک CRM ، می توان آنرا به مانند فرایندی دانست که به ما کمک می کند تا اطلاعات مختلفی از مشتریان، فروش، اثر بخشی فعالیتهای بازاریابی، سرعت عمل در پاسخگویی به مشتری و نیز تمایلات بازار را به شکل یکجا جمع آوری کنیم.
هدف از CRM چیست؟
ایده اصلی CRM کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای تجاری و ارزشی است که هر مشتری برای سازمان ایجاد می کند. در صورتی که یک سیستم CRM بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:
• خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد
• بازدهی و اثربخشی مراکز تلفنی تماس با مشتری را افزایش دهد
• ارائه محصولات جنبی موثرتر خواهد بود
• کارمندان فروش را در عقد سریعتر قراردادهای فروش یاری دهد
• فرایندهای فروش و بازاریابی را تسهیل کند
• مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند
• گردش مالی مشتریان خود را افزایش دهد
Cross Browser به معنی قابلیت پشتیبانی یک وبسایت، یک نرمافزار تحت وب، یک ساختار HTML و یا یک اسکریپت Client Side از تمامی مرورگرها است.
به عبارت دیگر زمانی به یک وبسایت Cross Browser گفته میشود که در تمامی نسخههای تمامی مرورگرهایی که تا به حال ایجاد شدهاند و مورد استفاده قرار میگیرند یکسان نمایش داده شود.
عبارت Cross Browser معمولا با عبارت Multi-Browser که به معنی پشتیبانی از چند مرورگر است اشتباه گرفته میشود.
استفاده از واژه Cross Browser در جنگ مرورگرها (سالهای 1990 به بعد) مرسوم شد. در آن زمان Cross Browser به وبسایتهایی گفته میشد که در هر دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator نمایش داده میشدند.
در آن زمان سازندگان مرورگرها، برای پیشی گرفتن قابلیتهایی را به نرمافزار خود اضافه میکردند. هر چند اکثر این قابلیتها یکسان بود ولی طرز برخورد مرورگرها با این قابلیتها متفاوت بود.
وجود این تفاوتها باعث ایجاد واژه Cross Browser شد.
امروزه یکی از مهمترین دقدقههای طراحان وب، Cross Browser بودن وبسایت است که دلیل عمده آن نقصها و ایرادات بیشمار در نسخههای مختلف (به خصوص نسخههای قدیمیتر) مرورگر Internet Explorer میباشد.